Nasi Lemak Miss Universe Malaysia 🇲🇾

601CA19E-EC93-4E61-BC18-1EA19A6CB308

1. Miss Universe Malaysia Org (MUMO) baru sahaja reveal national costume untuk Samantha, Miss Universe Malaysia 2017.

2. Tema dan ideanya terinspirasi dari makanan popular kita, Nasi Lemak yang saban kita makan dari pagi sampailah larut malam.

3. Idea ini segar, baharu dan ikonik. Walaupun mungkin ada orang mencemuh atau memperlekehkan rekaan ini, ia tidak boleh menyangkal bahawa Nasi Lemak ialah satu simbol yang menggambarkan kita dan negara kita.

4. Sebelum kita pergi jauh, wajar kita fahami maksud national costume.

National Costume BUKAN Traditional Costume

5. Mengikut trend National Costume Miss Universe akhir-akhir ini, kebanyakan negara sudah mempamerkan keunikan negara dan bukannya pakaian tradisi malah mereka bukan sahaja berkreatif dengan rekaan febril tetapi berinovasi dengan unsur bukan febrik seperti plastik dan juga logam, tak kurang juga dengan elektrikal.

6. Kembali kepada National Costume Nasi Lemak, saya secara peribadi menyukainya. Saya suka perincian dan butir-butir manik yang disulam tangan.

7. Cuma saya rasa ia boleh ditambah baik dari segi persembahannya.

8. Jika boleh dimanfaatkan idea saya ini, saya mahu pakaian ini dikelalkan cuma ia dijadikan skirt paras lutut yang berwarna hijau ibarat bungkusan nasi lemak daun pisang.

9.  Tetapi bukan itu sahaja, bungkusan nasi lemak itu kita boleh lepaskan dan menjadi gaun “ball” sehingga memperlihatkan isi bungkusan nasi lemak.

10. Bukan sahaja unsur-unsur surprise tetapi ia juga menggambarkan elemen adal nasi lemak.

11. Apa pun, saya harap semua menyokong wakil kita ke Miss Universe ini dan dalam masa yang sama menyokong idea kreatif tempatan ini. Good luck Sammy.

Tinggalkan komen