Indonesia vs Malaysia: Serumpun Nusantara

Grass

1. Era 80an, kedua-dua negara iaitu Indonesia dan Malaysia memperteguhkan silatulrahim/rahmi antara keduanya. Semuanya kerana/karena mahu meluputkan memori konfrantasi pas penubuhan Malaysia. maka kedua-dua negara saling kerjasama dalam aktiviti/aktivitas program TV/televisi seperti acara senada serumpun dan pantun. Tujuannya, mengenali lebih dekat persamaan keduanya dan bukan melihat perbedaannya.

2. Ada pihak yang iri dengan situasi ini dan pastilah usaha memisahkan ikatan ini mereka mahu lakukan supaya taklukan rantau asia tenggara ini akan terlaksana sekiranya dua negara ini dapat dipisahkan.

3. Usaha tangan luar menggunakan media menghasut anak muda, berjaya dilakukan hanya dengan isu/kasus budaya. Racun yang dibekalkan di dalam fikiran khusus anak muda Malaysia/Indonesia, jelas mencipta rasa benci terhadap tetangga mereka.

4. Kes ini bermula dengan iklan pelancongan/wisata Malaysia yang disediakan oleh Saluran Discory berpangkalan di Singapura yang menunjukkan footage dan klip tarian Pendet dalam advertisment tersebut. Padahal keseluruhan siri rancangan yang diiklankan adalah berbeza.

5. Akhirnya, berdasarkan iklan tersebut,  media/pers Indonesia melaporkan pemerintah Malaysia mengklaim budaya Indonesia khususnya Tarian Pendet. Sedangkan di Malaysia, tidak ada tempat yang menarikan tarian tersebut.

6. Walaupun telah diterangkan dan dimaklumkan, masyarakat khususnya Anak anak muda di Indonesia percaya segala bentuk budaya atau amalan yang ada di Malaysia adalah hak milik negara Indonesia. Mereka percaya bahawa segala yang dilakukan di Malaysia adalah maling atau copy daripada setiap provinsi Indonesia.

5. Ini dimainkan oleh media/pers Indonesia yang kita tidak tahu siapa biayanya.

6. Anak muda Indonesia mungkin tidak memahami bahawa budaya itu tidak pernah dimiliki oleh satu negara. ia adalah punya sesebuah bangsa karena bangsa itu keberadaannya di manca negara. Seperti orang Cina atau bangsa Cina tinggal di berbagai-bagai negara dan budaya mereka itu terikut sekali ke negara itu. Apakah rakyat Cina Amerika tidak bisa menyatakan budaya cina milik mereka dan Negara China sahaja yang bisa mengatakan budaya Cina milik China?

5. di Nusantara, sebelum adanya negara Indonesia, mahupun Malaysia, gugusan pulau nusantara ini tanpa visa dan paspor, kita bisa ke mana saja. Justeru, orang Bugi di Sulawesi, orang Minang di Padang, orang Jawa di Jawa atau Iban di Borneo juga menjelajah ke Semenajung Tanah Melayu dan menjadikan tempat tinggal mereka. Sudah pastilah mereka membawa budaya dan amalam mereka.

6. Hal yang terjadi sekarang kerana Belanda dan Inggeris memecahkan Nusantara. Perjanjian mereka itu bukan sahaja memecahkan serumpun Nusantara tetapi juga kesatuan bangsa nusantara.

7. Anak muda Indonesia perlu mengerti bahawa sekiranya seluruh Sumatra itu bukan milik Indonesia seperti sekarang, apakah mereka mahu mengatakan budaya Minang itu milik Indonesia. Sekiranya, sulawesi itu diambil Sepanyol dan diberikan kepada Filipina, apakah budaya Bugis itu milik Indonesia.

8. justeru, anak-anak muda Indonesia perlu membezakan budaya itu milik bangsa dan bukan khusus buat satu-satu negara.

9. Mereka juga perlu mengerti definisi bangsa sesebuah negara. Di Indonesia, setiap provinsi itu dianggap etnis dan mempunyai budaya masing-masing. Di Malaysia pula, semua yang beridentitas Nusantara itu adalah Melayu karena di Malaysia , warganya terdiri dari orang yang datangnya dari India dan juga negara China sebelum kemerekaan Malaysia.

10. Jika salah faham tentang budaya ini berterusan, ia akan menjadi barah di Nusantara dan kelak pencerobohand an penjajahan oleh Barat akan berlaku sekali lagi.  Perpecahan Timur Timor adalah perpecahan awal. Apakah Acheh akan menyusul?

11. Kadang kala apa yang diisukan oleh anak muda Indonesia dalam beberapa kes contohnya Batikmenjadi lulucon. Batik Indonesia yang di gelar sebagai warisan dunia di UNESCO menjadikan mereka beranggapan bahawa Batik secara keseluruhannya adalah asal dari Indonesia (jawa). Padahal maksud UNSECO ialah warisan itu perlu kekal untuk Batik Indonesia sahaja kerana wujud juga batik dari rantau l i.

12. Batik di dalam buku The Art of batik terbitan Batik Guilt menyatakan asal batik adalah dari timur tengah. selain itu ia juga telah berada di China lebih lama lagi. kehadiran batik di indonesia apabila penjajah belanda membawa warga jawa untuk mempelajari teknik tersebut dan dari situ kemuncak pengeluaran Batik tersebar di seluruh dunia.

Evidence of early examples of batik have been found in the Far East, Middle East, Central Asia and India from over 2000 years ago. It is conceivable that these areas developed independently, without the influence from trade or cultural exchanges. However, it is more likely that the craft spread from Asia to the islands of the Malay Archipelago and west to the Middle East through the caravan route. Batik was practised in China as early as the Sui Dynasty (AD 581-618). These were silk batiks and these have also been discovered in Nara, Japan in the form of screens and ascribed to the Nara period (AD 710-794). It is probable that these were made by Chinese artists. They are decorated with trees, animals, flute players, hunting scenes and stylised mountains.

No evidence of very old cotton batiks have been found in India but frescoes in the Ajunta caves depict head wraps and garments which could well have been batiks. In Java and Bali temple ruins contain figures whose garments are patterned in a manner suggestive of batik. By 1677 there is evidence of a considerable export trade, mostly on silk from China to Java, Sumatra, Persia and Hindustan. In Egypt linen and occasionally woollen fabrics have been excavated bearing white patterns on a blue ground and are the oldest known and date from the 5th century A.D. They were made in Egypt, possibly Syria. In central Africa resist dyeing using cassava and rice paste has existed for centuries in the Yoruba tribe of Southern Nigeria and Senegal.

Indonesia, most particularly the island of Java, is the area where batik has reached the greatest peak of accomplishment. The Dutch brought Indonesian craftsmen to teach the craft to Dutch warders in several factories in Holland from 1835. The Swiss produced imitation batik in the early 1940s. A wax block form of printing was developed in Java using a cap.

By the early 1900s the Germans had developed mass production of batiks. There are many examples of this form of batik as well as hand-produced work in many parts of the world today. Computerisation of batik techniques is a very recent development.

13. Begitu juga dengan isu-isu seperti lagu Negaraku, keris, kunyit (ciptaan Allah juga) dan segalanya mirip akan dikatakan maling. Agak menghairankan kenapa Malaysia menjadi sasaran sedangkan negera seperti Thailand dan Brunei juga menampilkan keris, berbaju songket, bertanjak dan sebagainya.

14. Anak muda Nusantara perlu muhasabah diri mereka dan berfikiran secara logika dan menjauhi perpecahan yang akan mengakibatkan hilang kerukunan dan sifat keserumpunan alam Nusantara.

One thought on “Indonesia vs Malaysia: Serumpun Nusantara

  1. Alhamdulillah, tenang membaca ulasan tuan. yang penting kita serumpun dan seagama… yang membedakan adalah fikiran yang telah diproksikan oleh politik dan kepentingan.. Nusantara atau malay archipelago merupakan jati diri kita semua di sini. Salam dari Sarawak.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s