>Buang Basikal

>

Buang Basikal, originally uploaded by hairieusoff.

Hendak buang sampah di Jepun ini pun perlu bayar.

Basikal saya sudah hilang tempoh hari. Saya ingat lagi tarikhnya, 16 September 2009 iaitu beberapa hari sebelum saya membuat persembahan pertengan semester untuk thesis saya.

Oleh kerana basikal saya hilang, teman ssaya meminjamkan basikalnya sehingga saya mahu pulang ke Malaysia.

Basikal itu akhirnya terpaksa dibuang. Di Jepun benda besar seperti basikal, perlu dibayar untuk dibuang. Bayaran tertakluk jenis barang dan ditentukan dewan bandaraya. Di Fujisawa saya membayar satu item sebanyak 500 yen dan saya mendapat pelekat untuk ditampal pada barang yang hendak dibuang.

Saya sangka membeli sahaja perlu membayar, tetapi di sini, membuang juga perlu membayar. Sungguh berharga barang buangan di sini.

One thought on “>Buang Basikal

Tinggalkan Jawapan

