>Di sebuah parti

>Aku ke parti meraikan tamatnya pengajian kedoktoran seorang teman di makmalku. Dia sudah membuka perniagaannya sendiri. Bagus seakli.

Parti itu asas juadahnya, makanan laut tetapi hati selalu terdetik pelbagai dan membuat ragu jadi yang ragu itu aku tidak juga sentuh. Hasilnya parti itu aku jamah sayur. Pun begitu setiap orang masih perlu membayar 3000 Yen.

Mahal sungguh makananku, meneguk jus oren dan teh jepun memberikan kos sehingga 3000 yen (90 ringgit). Tidak mengapa, sekurang-kurangnya di parti ini aku menemui kenalan baru dan yang penting beberapa insan mengenali apa erti penyembelihan.

2 thoughts on “>Di sebuah parti

  1. >Mengapa ragu HE? Dicampur dengan dagingkah? Seingat saya kalau dihidangkan makanan laut biasanya org jepun tidak sama sekali digoreng dalam minyak yang sama. Nah, jepun kan mementingkan tekstur rasa. tidak spt di malaysia, minyak goreng ayam pun boleh dijadikan minyak goreng ikan.Pernah seorang shbt saya dahulu di tokyo, dia sgt ragu. bahkan nak minum air oren /kopi dalam tin jepun itupun ragu. Ayam halal dari brazil (jenama saudia) tupun ragu. sepanjang dua tahun dia begitu. roti yang tiada campuran lard haiwan pun dia tolak. makannya telur goreng dan nasi. dan lauk seafood di masak di rumah sahaja. akhirnya, dia jatuh sakit. kandungan kolestrol terlalu tinggi. sayur pula tidak makan. sampai masuk wad hospital. sejak itu, dia mula makan apa yang kami sarankan makan. terlalu ragu hingga merosakkan tubuh badan.

  2. >ada juga chahan dengan ayam…ada juga tofu dengan chiken buyon…yg itu saya agak ragu dan bila dinya kepada sahabat..benar tidak blh dimakan..yang lain2 seperti sashimi..saya makan sahaja…kepala dan rahang maguro..saya makan sahaja..tetapi hidang itu sedikit kerana mungkin mahal…

Tinggalkan Jawapan

