>Peghak: Panda aje deme nak ngodi negerghi awak…

>

 

The King of Fruits – the Durian, originally uploaded by redsummer.

Seminggu awak ngadap komputer ni, semedang ceghite politit. Getik nengoknye. Bejeghaib mate. Ngape deme bengken bebenor, entah le. Ate, awak ni tak bengken ke? Ghaser nak bantei sesekor bior tumpor. Kanghang awak pulak kene tegheban dek polis ke lokap kanghang. Tengah panah.

Malah dah nak mbace. Awak chatting aje dengan mak apak di kampung tu. Nak telipaun ke melesya nun, almaklum le, jauh. Awak maka intenet aje. Ce deme buat macam awak ni. Semedang relax. Kepale mike pun tak penin. Nyembang dengan deme tu, teghingat awak kekecik dulu. Awak memang le ligat. Memang kene la awak dibesit dek apak dengan garpu kayu beso sampa patah. Tapi awak idak le bengken. Udah memang awak tu macam pelesit aje gayenye.

Mase awak baghu koje, apak yang bagi deposit mentokar. Taim tu awak paka Satria kunin. Awak ngona sane sini, naik julin juge le oghang nengoknye. Mase tu mentokar kala kunin tu, ada le beghape keghat aje. Tak koman le awak ni. Tapi ade sekali, awak tersagat dindin. Bedamor aje ghasenye. Tapi itu le, udah jauh benor dah mentokar tu bejalan sampa kena bah pun ade. Udah beso ghope ni, awak teghingat le jasa apak walaupun awak ni biut bebenor taim kekecik tu.

Awak memang suke makan. Mana idak, mak awak suke masak. Awak paling suke, gula tempoyak. Peberet kate oghang. Awak ade juge tera mbuat gula tempoyak, tapi idak le sesedap mak awak mbuatnye. Gula awak tu kekadang tawo lesho aje ghasenye. Taim kekechik dulu, koje awak kat dapo menyegheh nasi. Tak pun, mengoren ikan ke ayam ke. Tapi udah beso sikit, awak tera mbuat kek. Asik ngadap kek aje, awak pun mbulat aje..tapi mujo awak kuat sepot. Susut le skit. Bile mikiorkan tempoyak, awak teghingat deghian… Kat sini awak mane nak jumpe deghian. Mujo juge le ade memba ngantor tempoyak, ilang juge ghindu gula mak kat kampung.

Ape ke heir nye awak nulih ni? Tengin je ghopenye. Tak ngepele. Janji awak bahgie. Jangan kena tengeban ke Tanjung Rambutan, udah. Bukan ape, sejak ceghite lompat melompat le ni, negeghi awak pemes benor gayenye. Bior deme aje le memikiorkan heir deme, awak duduk dendiam aje buat koje awak ni ha. Tak de awak nak mbuat dosa keghin. Awak pun dah penat. Kendian la awak ceghite. Banyak kaghang, bepinor bijik mata mike kang.

Ha, penin le keme mbacenye. Awak menyeghongin aje.

8 thoughts on “>Peghak: Panda aje deme nak ngodi negerghi awak…

  1. >pening ke? HE bagi hint: Awak kalau orang Parit atau belah-belah Batu Gajah, Kampung Gajah ke, maksud Awak tu sama la juga dengan Saya. Bukan bermaksud kamu ye? :PIni la akibat nak balik kampung sesangat ni..

  2. >eiii….. bhs kome idakkkleerrr teman paham bebenor. suka tgk drama rona roni makaroni kat astro…suka tgk lenggok bhs perak yng rona guna…

  3. >zai: kan..ada rezeki sampai di kampung..hehehehnash: ye le..kalau pergi kat kg. bila opah2 bercakap memang tersasar pemahamannya..heheherudy: oh rona roni ada ckp bhs perak ye? tapi sebenarnya, bhs perak ni byk berbeza mengikut tpt. Kg bonda saya di sebelah Parit, jadi kotoba dan struktur katanya seperti enrti ini, lebih kurang.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s