>Perubahan = Hijrah

>Kita sudah memasuki tahun baru. Bagi kalender gregorian, beberapa hari lagi adalah tahun baru. Bagi kalender Cina, beberapa bulan lagi tahun baru. Walau bagaimanapun sambutan tahunbaru di Jepun mengikut kalendar Gregorian namun prinsipnya masih sama dengan kalendar Cina iaitu tahun hadapan adalah tahun Lembu.

Di Jepun melihat tahun ini ada tahun perubahan. Mereka menyimpulkan dunia dan dunia sekitar mereka adalah tahun perubahan. Dan kanji yang sesuai dengan tahun 2008 ialah kanji (変)kawaru.

Kita disogokkan dengan laungan We can change – Obama. Kita melihat Perdana Menteri Aso Taro menjadi Perdana Menteri Jepun. Kita melihat pengumuman Perdana Menteri untuk mengundur diri Mac nanti. Banyak perkara yang kita rasa bakal mengubah perjalanan 2009 nanti. Apakah lebih ekstrem atau lebih santai? Doaku dunia akan terus aman. Biar kekejaman Israel pada lewat semalam merupakan penghujung tindakannya buat selama-lamanya. Doaku. Harapanku. Moga membuka hati mereka mencari ketenangan di bumi Allah ini. Khusus untuk pejuang tanah Palestin, moga dikembalikan keindahan di bumimu. Buat ku, semoga dikembalikan keindahan menyaksikan bumi itu ceria tanpa peperangan dan penindasan. Sebuah perjuangan menuntut perubahan yang sangat penjang.

2 thoughts on “>Perubahan = Hijrah

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s