>Mutasi Haiwan

>Di Jepun, ada berita yang memceritakan bagaimana sekarang Jepun menghadapi lambakan haiwan-haiwan eksotik yang sudah membentuk koloni sehingga merosakkan ekologi mereka. Paling baru adalah buruk kakak tua yang dikatakan bising dan banyak membuang najis di kawasan awam. Mereka menyalahkan burung ini juga kerana memakan bunga sakura yang menjadi lambang Jepun.

Beberapa waktu dahulu ada beberapa spesis kumbang taik (nama turun temurun yang HE panggil) – Rhinoceros Beetle yang kerap dibela oleh orang Jepun semasa musim panas telah didapati berlaku mutasi kepada bentuk lebih berlainan dan ia lebih ganas dari segi sifatnya. Mereka menyalahkan kumbang ini wujud di Jepun. Dan beranggapan haiwan ini diseludup melalui kapal-kapal dagang.


Kabuto Mushi – Gambar Nature Of Ichikawa

Di Jepun, bangsanya memang suka menyalahkan orang lain daripada diri sendiri. Sifat ini sebenarnya sifat buruk orang-orang Jepun. Kebanyakan mereka ini berduit dan suka akan hobi-hobi pelik seperti memelihara haiwan-haiwan eksotik tetapi apabila mereka sudah bosan atau tidak mampu membela haiwan ini kerana ia sudah besar dan tidak comel seperti pada waktu haiwan kecil, mereka akan buang dan biarkan di persekitaran. Hasilnya, haiwan ini terpaksa menjadi survival di tempat bukan habitat asal mereka. Haiwan ini dilihat menjadi mutasi dengan pengadaptasian pada alam sekelilingnya dan dalam proses itu mereka akan berubah sifat dan bentuk. Adakah orang Jepun mahu menyalahkan haiwan ini kerana mereka ini mahu meneruskan kelangsungan hidup mereka?

Orang Jepun memang jelek. (Ha! tidak patut sungguh aku berkata begini, aku datang ke negara mereka untuk menuntut ilmu)

Advertisements

8 thoughts on “>Mutasi Haiwan

  1. >pasal pet ni…aku pun sokong…ada byk kes..mcm kura2 dari afrika, katak, etc…bila dah besar or dah tak larat nak jaga…terus buang di dlm kolam or longkang …but anjing sahaja yg ditatang seperti anak sendiri…siap hantar pet kindergarten, pet restaurant…etc…

  2. >waa.. ternyata say seorg jepun sejati..'sbb suke salahkan org lain dr diri sendrik.. bila ek sy nk jd melayu.. mengaku slh sendrik..? [ye ke?]

  3. >nash; sayang sungguh mereka dengan anjing kan..mcm anak..siap ada stroller masa jalan-jalan kan,MommyTuahSorry tak berapa tangkap itu statement…A.Z HaidaHa ha ha, bukan hendak mengata, cuma apabila kita melihat, kita sekurang2nya dapat menilai mereka bagaimana. Syukur juga kita tidak terlalu radikal seperti mereka.

  4. >lor… kata org jepun suke salahkan org len."so saya ni idup cara jepun lah… sbb mommy suke salakan org len dr mengakui salah diri sendri.." [tp, ni dah ngaku gak nie… ] ph ker?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s