>Bencana

>Dalam tempoh seminggu ini, orang Jepun, malah HE jug sedang mengalami ketakutan tentang bencara yang bakal mendatang. Sebelum ini Taufan Man Yi yang membadai Okinawa dan Kyusyu membuatkan HE berjaga-jaga dan mengambil langkah tertentu menghadapinya. Alhamdulillah, taufan yang dijangka melalui kawasan HE beralih ke laut dengan lebih cepat daripada yang dijangkakan.

Tetapi, dengan tiba-tiba, gempa bumi di Niigata pula mencuri tumpuan. Pada skala 6.8, ia sekali gus meranapkan beberapa kehidupan. Pada ketika kejadian, HE sedang berYM dan terasa gegaran yan agak memeningkan walaupun mengikut Jabatan Meterologi Jepun, kawasan HE hanya mengalami 3 skala ricter.

Tidak cukup dengan itu, pada sebelah malam HE rasa lagi gegaran dengan skala yang sama tetapi pusat gempa berada di Kyoto dengan skala 3 juga. Agak menghairankan Hokkaido pula mengalami skala yang agak tinggi iaitu 4 skala. Apa juga keadaannya, kejadian ini menuntut kita mengingatkan sejarah dan masa depan.  Sejarah dilihat untuk dipelajaran dan masa depan dilihat untuk mencari penyesuaian.  Dalam ertikata lain, bersedialah sentiasa.!!!

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s